אריה יצחקי
עמוד הבית אודות אריה יצחקי קטלוג ספרים מאמרים הרצאות וטיולים ביקורת ותקשורת צור קשר
 
לא צריך "אקדח מעשן"-יש ראש נפץ גרעיני מעלה תימרות עשן
פירסום ראשון של דו"ח אגרנט המלא
הטבח בקיבוץ נ´
ההיסטוריה הסודית של שרון
האם תהיה מלחמה ב- 2012?
60 שנים לקרבות תל מוטילה
גבורת משמר הירדן
מי בלם את הסורים ברמת הגולן ב- 1973
חידוש מסורת עתיקה בכ"ג באייר
שכתוב ההיסטוריה
חבורת החווה
התקווה הלבנה החדשה
מכתב גלוי לנתניהו - אם בא להורגך השכם להורגו
דו"ח סאבא"א 2011
דגן וידלין מבצעים סאבוטאז´
מאיר דגן גרם נזק חסר תקדים
מהפכת המרינו
ילקוט הכזבים של חקה
70 שנות פסיכופתאלוגיה יהודית
"הפצצה הפרסית"
ריבונות יהודית בארץ ישראל
"התותח הקדוש" של תא"ל תיבון
אותם הערבים, אותם האמריקנים ואותה הקונספציה...
מלחמת מאה וארבעים השנים
ידיעות אחרונות מעלים את מדינת ישראל
לשחרר את חבל עזה מיד
הלמינגים
ארבעת המבצעים הסודיים של דגן
להעמיד את מאיר דגן לדין
תוכנית קלקיליה א´ (יוני 1967) ותוכנית קלקיליה ב (יוני 2017)
התרשים המומלץ לנאום נתניהו
פליטות הפה הוכיחו - איראן כבר גרעינית
הסיפור האמיתי של ה"נכבה" וה"נכסה" / פרופ´ ג´אהל אבו כזאב
נחשף ה"תיק הרפואי" של בנימין נתניהו / אריה יצחקי
הקואליציה של "המקלט ביתנו" דירדרה את ישראל לשפל המדרגה
מיתוס האזור ה"צפוף ביותר" בעולם
סקנדל- חגיגה ספרותית מיוחדת בפלרמו בירת סיציליה
שני הזבובים והפרעוש: "אנחנו כבשנו את החרמון"
סתם יום של חול בעולם המוסלמי
סולטאן יעקוב
קרקס איראנו
התרמית הגדולה – כל האמת על הגרעין האיראני (אדר תשע"ג, מרס 2013)
יחידת דב לבן
הערכת האמריקאים שונתה
המסה תנצח
רצח ארלוזורוב
השקת הספר משמר הירדן במרכז למורשת בגין
תל פאח´ר
גילויים חדשים בפרשת עשרים וארבעת הכ"ג
פרשת אייזנר- יד מכוונת בתקשורת
איש החינוך דגני
לאיראנים כבר יש נשק גרעיני
קץ עידן "העמימות הגרעינית"
להדיח את ראש המוסד
לב הסכסוך
"בית אל ענכבות" או "חיט אל – חדיד"
עזה בשלישית
איך צה"ל הפך לצד"ל (צבא דישדוש לישראל)
כבש הבית הישראלי
דמוגרפיה היא ענין של גרפומניה
מתי נפלה ההחלטה לפתוח במלחמת ששת הימים, ולמה נקבע יום ה- "ע" ל- 5 ביוני?
הגורם האנושי במערכה לשחרור ירושלים - איך שוחררה העיר למרות הנחיות שר הבטחון והמטכ"ל.
עולם הפוך – הקורבנות הישראלים מתנצלים בפני הרוצחים המצריים
מתוכנית ד´ לתוכנית ה´
השתלטות הערבים
כל שנה בסתיו – דיסקין
מידע כמוס משולחנו של דיסקין
ברק נערך ל"סזון הגדול החדש" 2008
החטא ועונשו
הפסיכולוגים של צה"ל גרמו לאסון איום
השמאל הקיצוני- סכנה קיומית למדינת ישראל
פכחון
מסיכת מועצת יש"ע - מי מסתתר מאחורי מועצת יש"ע המחודשת?
"תרבות הרסיסים" של הימין
בשם "האחדות הקדושה"
שיא הרוע
אני רואה מחסומים
העצמונאים שוב רוקדים
מה קרה לבית ספר שדה כפר עציון?
"הראש האטום" של מנהיגי המתנחלים
 
Bookmark and Share

שני הזבובים והפרעוש: "אנחנו כבשנו את החרמון"

פורסם ב: בתאריך: 25/10/2012

שני הזבובים והפרעוש: "אנחנו כבשנו את החרמון" / אריה יצחקי

 

ביום שני 22 באוקטובר מלאו שלושים ותשע שנים להשלמת מבצע "קינוח", כיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים. באותו יום ב- 1973 השלימו חטיבת "גולני" וחטיבת הצנחנים 317 את כיבוש מוצבי החרמון הישראלי והחרמון הסורי לאחר קרב קשה בו נפלו 56 מחיילי "גולני" ושלושה צנחנים.

מיד לאחר הקרב הועלו שאלות קשות לגבי תכנון המבצע וניהולו אך לא היה ספק באשר לעובדה שחטיבת "גולני" שיחררה את מוצב החרמון הישראלי ומרגלותיו; וחטיבת הצנחנים כבשה את מוצבי רכס החרמון הסורי.

ב- 2 ביולי 2012 התקיימה באילניה הרצאה בנושא: "העיניים של המדינה- הקרב על החרמון 1973". זאת הרצאה במסגרת חוג להיסטוריה צבאית הנקרא "היסטוריה ללא כחל ושרק" המתכנס אחת לחודש ובו אני מרצה על סוגיות במורשת הקרב של צה"ל. אחת השאלות שעלתה בפרסום המקדים היתה: האם ההתקפה השנייה של חטיבת "גולני" בליל 21- 22 באוקטובר 1973 היתה מיותרת כיוון שחטיבת הצנחנים 317 יכלה לכבוש את היעד בתקיפה מעורפו לבדה? לפני ההרצאה התקבלו בטלפון ובדוא"ל תגובות רבות ומרתקות של לוחמי "גולני" והצנחנים. אחת מהן היתה מפתיעה. ר´ תושב אחד המושבים בגליל התחתון העביר לי באמצעות אשתו מסר בהאי לישנא: "לא גולני ולא צנחנים כולכם מקשקשים. הייתי לוחם בסיירת מטכ"ל; ואני מעיד כי הפלוגה שלי היא שכבשה את החרמון". אני כמובן פרצתי בצחוק גדול כי ידעתי את האמת (שעוד תפורט), אך לקראת סוף ההרצאה קם אחד הלוחמים ואמר בפסקנות: "אתה וחבריך ההיסטוריונים הצבאיים – ובעיקר משה גבעתי- מטפחים מיתוס כוזב כאילו לוחמי "גולני" שיחררו את מוצב החרמון הישראלי. הייתי שם כלוחם בפלוגה המסייעת של גדוד הצנחנים 567, ואנחנו כבשנו את המוצב הישראלי ונכנסנו אליו ראשונים". "אתה טועה ומטעה" השבתי לו. "התמונה שראית היתה חלקית, מוגבלת ומוטה לחלוטין. אתם הגעתם למעשה ככוח עתודה פיקודי  לאחר הקרב העיקרי שהסתיים, ומה שעשיתם היה חיסול ולכידת כמה "ברחנים" סורים.

חשבתי שבכך הסתיים הויכוח, אך שלושה חודשים לאחר מכן, ב- 25 בספטמבר אני מעיין במוסף יום כיפור של העתון "מעריב" ואני מבחין בכותרת מאירת עיניים: "הקרב האמיתי על החרמון". מאמר ארוך (6 עמודים) שכתבה העיתונאית טל לאור ובו טוענים כמה צנחנים מכוח העתודה שהיה בפיקודו של סמח"ט 317 מרא אל-עמי: "גולני לא כבשו את החרמון, אלה היינו אנחנו" (!!). לא פחות ולא יותר. מבדיקת עדותיהם עולה כי הם הגיעו במסוקים לרכבל התחתון לפנות בוקר, לאחר שכוחות "גולני" לחמו כל הלילה והשלימו למעשה את משימתם. הצנחנים הועלו בשעה 08:15 לערך בזחל"מים – פלוגה אחת עד לקצה השיירה המשוריינת של גולני שהיתה תקועה על הכביש ליד הרכבל העליון, ופלוגה שניה  עד לאיזור "עיקול הטנק" ומשם המשיכו ברגל לעבר המוצב הישראלי, בשולי שדה הקרב, מבלי שהיו להם היתקלויות, שהרי הקרב הסתיים והכוח הסורי חוסל או ברח. למעשה מה שעשו היה לכידת שלושה חיילים סורים שנכנעו, ואז הם הגיעו למוצב הנטוש בשעה 10:00 לערך. יחד איתם היו שני לוחמים מגולני שהניפו את הדגלים על גג המוצב ובהמשך הם השתתפו בסריקת המוצב.

אחד הצנחנים העיד בכתבה ל"מעריב": "אני לא זוכר שהיה ממש קרב. את מרבית הקרבות עצמם עשו "גולני". ואחר כך הוסיף: "אין לי ספק ש"גולני" ניצחו את הסורים בחרמון. אנחנו רק סיימנו את העבודה". ולמרות העדויות המפורשות של הצנחנים מופיעות הכותרות המעוותות על "מיתוס הכזב".

מסתבר כי למעשה מי שחולל את כל המהומה התיקשורתית הוא בעיקר צנחן מתוסכל אחד בשם צבי (ציקי) לבני שמתקשה להשלים עם העובדה שהוא וחבריו לפלוגה המסייעת הגדודית הושארו מאחור ולא לחמו למעשה בשטח, בניגוד לחבריהם בפלוגות הרובאיות שלחמו בגבורה וכבשו את מוצבי רכס החרמון הסורי. ואליו הצטרף בחצי פה גם המ"מ שלו נדב בן-אמוץ.

אז מה קרה בפועל בשטח? שני גדודי הצנחנים (567 ו- 471) הונחתו במסוקים בחרמון הסורי, וכבשו שלושה מוצבים: הפיתולים, המצוק והחרמון הסורי שהיו בהם כ- 100 חיילים סורים. בלחימה נהרגו שני צנחנים וכמה נפצעו. 24 סורים נהרגו ו- 17 נישבו.

חטיבת "גולני" תקפה את הכוח הסורי העיקרי שהתבצר באיזור גבעות 16 ו- 17 וכלל גדוד צנחנים וגדוד קומנדו כ- 500 חיילים מצויידים היטב, והכריעה אותו בקרב גבורה כשהיא סופגת אבידות קשות; 56 הרוגים ו- 79 פצועים. אבידות הסורים היו 60 הרוגים ו- 62 שבויים.

כוח העתודה הפיקודי שבו היה הצנחן לבני עשה למעשה טיול בוקר במעלה החרמון לאחר שהקרב הוכרע. זה הזכיר לי את המשל שקראתי בספרו של איבן אנדרייביץ´ קרילוב: "אנו חרשנו", אמר הזבוב בשובו על קרן שור מן השדה". אך מסתבר שחוץ משני הזבובים היהירים והנפוחים מן הצנחנים שזמזמו במקום מושבם על קרני השור "גולני" שעשה את העבודה הקשה, היה על זנבו גם פרעוש אחד, זה מסיירת מטכ"ל.

מסתבר שאכן פלוגה מהסיירת עלתה לפני הקרב עלייה תלולה מהכפר ח´אדר למצפה שלגים (נ"ג- 2,224) שמצפון-מזרח למוצב החרמון, אך ישבה וצפתה ולא עשתה דבר. אפילו הדיווחים המודיעיניים שלה היו דלים וחסרי ערך. במהלך הקרב נדרש המ"פ לסייע באש מקלעים ללוחמי "גולני", אך הוא סירב בטענה שהטווח גדול מידי (!!). רק בתום הקרב ביצעו הסיירים מרדפים נגד "ברחנים" סוריים שנסו משדה הקרב והרגו את רובם.

המסקנה העולה מן הסקופ העיתונאי המפוקפק היא שראוי שכל הזבובים והפרעושים ישובו לפרופורציה. חלף דור שלם, אך הזכרון שלנו מעולה, לא שכחנו, ואין אפשרות לספר לנו סיפורים מילקוט הכזבים....

 

·        הכינויים "זבובים" ו"פרעוש" מתייחסים למשלי קרילוב, ואין בהם נסיון לפגוע בלוחמי הצנחנים וסיירת מטכ"ל שיש להם מקום נכבד במורשת הקרב של צה"ל.

 

http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=421987

http://www.inn.co.il/News/News.aspx/245693

 

 


גדוד 21 בעקבות לוחמים

גדוד 21 בעקבות לוחמים מאת אריה יצחקי

גדוד חי"ר 21 הוקם ב- 25 בדצמבר 1947 כגדוד ג´ של חטיבת "לבנוני", והיה אחד מהגדודים הסדירים הראשונים של ארגון "ההגנה"...מידע נוסף

 

עלילות הסטן והתרנגולת

עלילות הסטן והתרנגולת  מאת דב דורון

סיפור מלחמת העצמאות בירושלים מזווית שלא סופרה עד היום – כפי שחווה אותה חייל פשוט (חפ"ש) בקו האש- בחזית העירונית....מידע נוסף

 

שלדים בארון

שלדים בארון מאת אריה יצחקי

ההיסטוריה הכתובה והנלמדת במדינת ישראל היא היסטוריה כוזבת ושיקרית שכל דמיון בינה לבין המציאות מקרי בהחלט. ...מידע נוסף

 

222 הימים של כפר דרום

222 הימים של כפר דרום מאת אריה יצחקי

שלושה חודשים רצופים של הגנה על יעד מבוצר מול הפגזות כבדות, מטחי ירי ביום ובלילה וארבע התקפות רצופות של כוחות משולבים של חי"ר ושריון,...מידע נוסף